Drie veelgemaakte fouten in de motivatiebrief die je makkelijk kunt voorkomen

Het doel van je motivatiebrief is dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek. Maar hoe doe je dat? Wat vertel je wel en wat vertel je niet? In dit artikel delen we drie veelgemaakte fouten en leggen we uit hoe je deze voorkomt.



1. Je schrijft vanuit je eigen perspectief

Hoezo is dit fout, een werkgever wil toch weten wie jij bent? Klopt, maar een werkgever zet geen vacature uit omdat hij zo graag nieuwe mensen wil leren kennen. Simpelweg heeft hij een probleem en zoekt hij iemand die dit voor hem kan oplossen. Door dit als uitgangspunt te nemen, laat je zien dat je begrijpt voor welke uitdaging de organisatie staat. En vervolgens leg je uit hoe jij hierin van waarde kan zijn.


Dus verplaats je in de werkgever. Doe je huiswerk en onderzoek wat er in de betreffende markt speelt. Welke trends en ontwikkelingen zijn er. Welke ambities heeft het bedrijf. En welke waarden vinden ze belangrijk. Informatie die je op de website, in het jaarverslag of met wat online speurwerk prima kunt achterhalen.


Bijvoorbeeld: ‘Gezond en verantwoord eten wordt steeds belangrijker. Voor restaurants is het een uitdaging om in deze concurrerende markt hun voedingsaanbod goed aan te laten sluiten op de behoeften van de doelgroep. Als chefkok ontwikkel ik vernieuwende recepten, iets waarmee ik ook uw klanten ongetwijfeld weet te verrassen.’



2. Je gebruikt algemene, nietszeggende termen

Een doorzetter, teamspeler, zelfstandig, out-of-the-box denker, passie, op zoek naar een uitdaging. Zomaar wat algemene, vage termen die je in de meeste sollicitatiebrieven tegenkomt. Recruiters en werkgevers hebben vaak een allergie voor deze jeukwoorden en het doet geen recht aan waar jij voor staat. Want wat bedoel je nu écht? En wat heeft een werkgever hieraan?


Zo is een doorzetter iemand die niet opgeeft als het tegenzit. En iemand die zelfstandig werkt is proactief en neemt initiatief. Komt zelf met ideeën en pakt zijn verantwoordelijkheid. Dus stop met vage, nietszeggende termen en onderscheid je door duidelijk te zijn in wat je bedoelt.



3. Je somt je kwaliteiten op zonder deze te onderbouwen

In de vacaturetekst lees je wat een werkgever zoekt in een kandidaat. Meestal gaat het hier om vijf tot tien eigenschappen of vaardigheden waaraan je bijvoorkeur voldoet. Herhaal deze eisen niet klakkeloos in je brief. En kom ook niet met een opsomming van talloze kwaliteiten zonder dat je deze onderbouwt.


Wat wel werkt is om je opnieuw in de werkgever te verplaatsen en te kiezen welke kwaliteiten er echt toe doen. Bel de werkgever op en stel vragen, zodat je begrijpt waar het zwaartepunt ligt.


Zoek vervolgens naar eigenschappen, kennis of ervaring die jou uniek maken en onderscheiden van andere potentiële kandidaten. Die stage in Zuid-Afrika, het feit dat je tweetalig bent opgegroeid of de skills die je hebt ontwikkeld in een specifiek project. Iedereen heeft iets wat hem of haar uniek maakt.


Kies dan twee of drie kwaliteiten die je onderbouwt met relevante voorbeelden. Wat heb je concreet gedaan en wat leverde dat op?


Bijvoorbeeld: ‘In de uitrol van een project lopen zaken vaak anders dan je vooraf kunt voorzien. Budgetten die worden overschreden en onduidelijke verwachtingen waardoor er miscommunicatie en soms zelf irritatie ontstaat. In mijn rol als project manager bewaak ik de voortgang. Mijn zorgvuldigheid en duidelijke manier van communiceren zorgen ervoor dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt.‘



Hoe dan wel?

  • Communiceer vanuit het perspectief van de werkgever

  • Wees specifiek en onderscheidend in je taalgebruik

  • Kies welke kwaliteiten je wilt benadrukken


Met deze drie tips schrijf jij een overtuigende en onderscheidende brief.



Ben jij op zoek naar werk? En kun je wel een boost gebruiken? Tweemaal per jaar bieden we tien werkzoekenden de kans om gratis deel te nemen aan The Boost. Meld je eenvoudig aan via www.flanderijnfoundation.nl.