Vertel eens, waar ben jij nu écht goed in?

Dus je luistert naar iemand en dan zoek je in je hoofd automatisch naar soortgelijke situaties die je hebt opgevangen. Hoe doe je dat?’ Ik kijk haar uitdagend aan. 'Doordat ik oprecht luister vertellen mensen makkelijk wat hun dwars zit of welke ideeën ze hebben. En vaak kan ik dit weer linken aan iets wat ik iemand anders heb horen zeggen.'


'En wat levert dat op?', vraag ik. ‘Nou gewoon, dat je elkaar verder kunt helpen en niet allemaal het wiel opnieuw aan het uitvinden bent.’ Ze zegt het met zoveel overtuiging dat ik geen moment twijfel.


Je toegevoegde waarde zit soms verstopt onder een laag vanzelfsprekendheid

Volgens mij zit daar jouw kracht’, zeg ik. ‘Dat je informatie uitvraagt, deze filtert op gezamenlijke belangen om dit vervolgens bij elkaar te brengen. En dat lijkt me hartstikke waardevol binnen organisaties waarin verschillende teams in de hectiek van de dag soms langs elkaar heen werken. Wanneer iemand dan weer in staat is om dingen samen te brengen scheelt dat vaak een hoop frustratie.’ Ze glundert en vraagt of ik het nog een keer wil zeggen zodat ze het op kan schrijven.


Ineens lijkt dat wat ze tot nu toe als vanzelfsprekend heeft gezien haar geheime wapen om werkgevers te overtuigen van haar toegevoegde waarde. Want dit is waar het in loopbaantrajecten om gaat. Om scherp te krijgen waar jij in uitblinkt. Iedereen heeft namelijk iets waar hij of zij van nature goed in is. Wat je zo goed afgaat dat je misschien vergeet dat dit voor een werkgever van onschatbare waarde is.


Een ander brengt je sneller tot de kern

Jezelf profileren heeft voor veel mensen een nare bijsmaak. Alsof je jezelf moet verkopen, iets wat we liever niet doen. We hebben geleerd om maar normaal te doen en niet te hoog van de toren te blazen. Daardoor blijven we hangen in vage termen als verbinden, goed kunnen communiceren of een out-of-the-box denker. Jeukwoorden die eigenlijk nikszeggend zijn. Maar om een nieuwe baan te vinden zul je specifieker moeten weten waar jouw toegevoegde waarde ligt.


Om tot de kern te komen helpt het als iemand hebt je kritische vragen stelt. Iemand die net zo lang doorvraagt tot je tot de kern komt van wat jij wilt of wat je kunt. Die de essentie van jouw verhaal in enkele zinnen weet samen te vatten en checkt of dit is waar jij voor staat. En die samen met jou zoekt naar concrete functies en situaties waarin jij deze eigenschappen in kunt zetten. Zo wordt het makkelijker om te checken of en waarom een functie bij jou past. En de voorbeelden die je bedenkt sluiten dan ook aan bij datgene waar een werkgever je voor inhuurt.


Ben jij toe aan een volgende stap in je carrière?

Wil jij een volgende stap in je loopbaan zetten? Wil je ontdekken waar jouw kracht ligt? En wil je leren hoe je werkgevers overtuigt? Dan is The Boost mogelijk iets voor jou. In zeven weken onderzoek je wie jij bent, wat je wilt en wat je kunt. De volgende editie start in oktober en er zijn tien gratis plekken beschikbaar.


Meld je vandaag nog aan >