Uitgelicht: workshop overtuigend solliciteren

Heb jij moeite met het schrijven van je motivatiebrief? Dan ben je niet de enige. Want hoe voorkom je dat je terugvalt op clichés? Welke woorden kies je die goed beschrijven wie jij bent en wat jij kunt? En welke voorbeelden geef je om een werkgever te overtuigen?


In het vorige artikel legden we uit hoe je drie veelgemaakte fouten in de motivatiebrief voorkomt. Tijdens de workshop overtuigend solliciteren gaan we nog een stap verder. In dit blog leggen we uit hoe deze workshop en de bijbehorende opdrachten je helpen om je verhaal goed over te brengen.


Een goed verhaal begint met zelfkennis

Het doel van je motivatiebrief is om een werkgever te verleiden om met jou in gesprek te gaan. Dat bereik je alleen als een werkgever overtuigt is van jouw toegevoegde waarde. Dat lijkt eenvoudig, maar in de praktijk betekent dit dat je een ijzersterk verhaal moet hebben.


Omdat je je eigen verhaal al zo vaak hebt verteld is het soms lastig om onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaak. Daardoor komt je boodschap mogelijk niet over. Een ander ziet vaak direct waar je verhaal klopt en waar nog ruimte is om aan te scherpen. En dat is precies waar wij je bij helpen.


De basis van je verhaal

De individuele opdrachten in The Boost helpen je om de ingrediënten van je verhaal scherp te krijgen. Waar word je enthousiast van? Welke waarden vind je belangrijk? En welke kennis en kwaliteiten die jij hebt zijn vanuit het oogpunt van een werkgever het meest interessant?


‘Ik wist vooral wat ik niet wilde. De opdrachten hielpen me om na te denken wat ik wel wil. Zo werd mijn brief een stuk positiever!’

In de workshop overtuigend solliciteren deel je voor wie je je brief schrijft en wat je wil overbrengen. Je leert welke woorden je liever niet gebruikt in je brief. En we oefenen samen met het herformuleren van lastige zinnen. Na de workshop pas je je brief aan en geeft je buddy je feedback op het resultaat.


Voor wie schrijf je je brief?

Nog voordat je begint met schrijven, bepaal je het perspectief van waaruit je jouw verhaal vertelt. Veel werkzoekenden zetten zichzelf centraal. En daar gaat het al mis. Een werkgever heeft een probleem of uitdaging en jij bent degene die dit helpt op te lossen. Dus verplaats je in de werkgever.


Kijk eens naar deze twee zinnen. Van welke zin zou een werkgever enthousiast worden?

  • Na het lezen van jullie site raakte ik enthousiast over de passie waarmee jullie bezig zijn zoveel mogelijk kinderen gezond te leren eten. Want jong geleerd is oud gedaan en de gezondheidsvoordelen op latere leeftijd zijn groot. Ik zou dan ook graag deel uitmaken van jullie missie! Daarom reageer ik op uw vacature van kok.

  • Zoveel mogelijk kinderen gezond leren eten; dat noem ik nog eens een inspirerende missie. Na het lezen van jullie website werd ik dan ook meteen enthousiast. En met mijn kennis van voeding zet ik me graag in om deze missie samen met jullie te bereiken. Daarom reageer ik op uw vacature van kok.





Net zolang schrappen tot de kern overblijft

Schrijven gaat vooral ook over schrappen. De essentie van je verhaal komt beter over wanneer je je woorden zorgvuldig kiest en onnodige zinnen weg laat.


Kijk maar eens naar onderstaande zinnen. De boodschap is min of meer gelijk. De woorden in de eerste zin zijn redelijk cliché en zeggen eigenlijk niet zoveel over jou. De tweede zin benadrukt wel wat jou uniek maakt en is daarmee veel krachtiger.


  • Het gehele proces van idee naar recept tot de uiteindelijke uitvoering in de keuken is mij op het lijf geschreven!

  • Door mijn nauwkeurigheid en analytische vermogen, zorg ik ervoor dat creatieve ideeën ook daadwerkelijk worden omgezet in concrete, originele producten.


Vergelijk het formuleren van jouw verhaal met het schrijven van een bestseller. Dat doe je niet zomaar even. Dit is een proces waar weken en soms wel maanden overheen gaan. De opdrachten en workshops tijdens The Boost leren je hoe je jouw verhaal krachtig overbrengt. Want naast de workshop overtuigend solliciteren volg je ook workshops over de kenmerken van jouw ideale baan, welke waarden je belangrijk vindt en hoe je een goed (online) sollicitatiegesprek voert. Zo vergroot je jouw kansen op de arbeidsmarkt.


Ben jij op zoek naar werk? En kun je wel een boost gebruiken? Tweemaal per jaar bieden we tien werkzoekenden de kans om gratis deel te nemen aan The Boost. Meld je eenvoudig aan via www.flanderijnfoundation.nl.